22888840
0
توکسین چیست؟

توکسین چیست؟ این سوالی است که احتمالا در مواجهه با نام آن به ذهن شما خطور می‌کند. توکسین‌ها مواد شیمیایی یا زیستی هستند که ممکن است برای انسان یا دیگر ارگانیسم‌ها مضر باشند. این مواد می‌توانند از محیط زیست یا از طریق میکروب‌ها، گیاهان یا حیوانات مختلف به اندام ها وارد شوند. موارد زیستی معمولاً از راه مواد غذایی مصرفی، نیش حشرات و حتی باکتری‌ها منتشر می‌شوند. توکسین‌ها ممکن است دارای اثرات مخرب بر سلامتی انسان باشند و می‌توانند باعث بروز بیماری‌هایی مانند مسمومیت‌ها، التهابات و حتی سرطان شوند. این موضوع برای سلامتی عمومی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره اینکه توکسین چیست و انواع آن کدامند، صحبت کنیم.

توکسین یا زهرابه چیست؟

توکسین یا زهرابه

در دنیای بیولوژی و علم سم شناسی، مفهوم توکسین به مواد شیمیایی اطلاق می‌شود که به یک ارگانیسم موجود زنده صدمه وارد می‌کند. توکسین ممکن است به سادگی یک یون یا اتم باشد که به طور منفی در تداخل با یک سلول عمل می‌کند، یا اینکه به صورت مولکول‌های پیچیده‌تری مانند پروتئین‌های موجود در سم مار باشد. اتم‌ها و مواد شیمیایی دیگر هم تابش پرتو ایجاد می‌کنند که اثرات زیان آوری بر روی اندام ها دارد. اثرات توکسین‌ها در ارگانیسم ها و با سم‌های مختلف بسیار متغیر است و به روش‌های مختلفی عمل می‌کنند تا بر سلول‌های هدف تاثیر بگذارند؛ برخی از توکسین های قوی تر حتی می توانند سبب مرگ موجودات زنده شود. برای تحقیقات بر روی انواع توکسین ها می توان با استفاده از خرید کیت اندوسیف و دیگر تجهیزات این فرایند را به انجام رساند. 

در مطالعات سم‌شناسی، یک اصل اساسی وجود دارد که می‌گوید: “همه مواد سمی هستند، و تنها میزان مصرف مهم است.” این واقعیت را می‌توان با مثالی ساده مانند آب و اکسیژن توضیح داد. هر دو ماده به طور معمول بهداشتی و ضروری هستند و ما آن‌ها را برای حیات مفید می‌دانیم، اما در صورتی که بدن شما حجم زیادی از آب را در خود نگه دارد، سلول‌های شما قادر به عملکرد کارآمد نخواهند بود؛ همچنین، اگر فشار اکسیژن به مقادیر خطرناک برسد، ممکن است مرگبار باشد. شرکت آرین پژوه یک منبع معتبر است که فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی را به بهترین نحو به انجام می‌رساند. شما می توانید با مراجعه به سایت آرین پژوه از خدمات این شرکت بهره مند شوید.

اثرات توکسین

اثرات

توکسین‌ها و تاثیرات مخربی که بر اندام‌ها دارند، از طریق واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن مشخص می‌شوند. اثرات مضر یک توکسین به محیط زیست و شرایط زندگی ارگانیسم وابسته است. فشار، دما و نرخ متابولیسم می‌توانند به طور چشمگیری تأثیرات توکسین را تغییر دهند. هر ارگانیسم با توجه به ساختار بیوشیمیایی منحصر به فرد خود به سم‌ها واکنش نشان می‌دهد. برخی اندام‌ها توانایی بیشتری برای مقابله با سم‌های خاص را دارند. با خرید کیت آزمایشگاهی و دیگر تجهیزات مرتبط می توانید فرایند اثر توکسین ها را در آزمایشگاه مشاهده کنید.

تأثیرات خاص یک توکسین، از طریق تعامل آن با سلول‌های اندام موجود زنده مشخص می‌شود. برخی از سم‌ها از طریق تخریب کانال‌های یونی داخل سلول‌ها فعالیت می‌کنند، در حالی که سم‌های دیگر ممکن است غشای سلولی را تخریب و یا دی.ان.آی را مورد جهش قرار دهند. این فرآیندها در صورت عدم خنثی سازی و خروج توکسین می‌تواند منجر به مرگ اندام مورد حمله شود. ارگانیسم‌ها برای مقابله با توکسین‌های مبتنی بر پروتئین، از سیستم ایمنی خود و برای از بین بردن یون‌ها و رادیکال‌های آزاد، از تصفیه خون خود استفاده می‌کنند. نوع آسیب وارده به اندام‌ها، از طریق ساختار ذرات توکسین تعیین می‌شود. 

بیشتر بدانید : تکنیک الایزا و انواع آن

انواع توکسین ها 

انواع توکسین

توکسین ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: نوروتوکسین ها، سیتوتوکسین ها و هموتوکسین ها. این انواع سموم بر اساس تأثیرشان بر روی سیستم‌های درونی بدن دسته‌بندی می‌شوند. نوروتوکسین ها بر سیستم عصبی، سیتوتوکسین ها بر سلول‌ها و هموتوکسین ها بر خون و اندام‌ها تأثیر می‌گذارند. هر کدام از این توکسین ها به شکل منحصربفردی با بدن از نظر بیوشیمیایی تعامل دارند.

نوروتوکسین ها به طور چشم‌گیری بیشترین تأثیر کشنده را دارند. این سموم، با هدف قرار گرفتن بر روی سیستم عصبی، می‌توانند منجر به فلج، تشنج و حتی مرگ شوند. موادی مانند  اتانول (الکل)، گلوتامات، اکسید نیتریک (NO)، بوتاکس، سم کزاز و تترودوتوکسین (سم ماهی بادکنکی) به دسته نوروتوکسین ها تعلق دارند.

ممکن است برخی از موارد مذکور در این لیست شناخته شده باشند، اما ممکن است برخی دیگر شگفت‌آور باشند. به عنوان مثال، اکثر ما فکر نمی‌کنیم که الکل (اتانول) می‌تواند به عنوان یک سم مرگبار محسوب شود، اما در دوزهای بالا می‌تواند منجر به مرگ شود. با این حال، هر یک از این مواد شیمیایی ممکن است به عصب‌های بدن آسیب برسانند، بنابراین به عنوان سم شناخته می‌شوند.

با افزایش دانش در حوزه سم‌های باکتریایی، امروزه این سموم به عنوان منابع جدیدی برای توسعه داروهای پتانسیل‌دار شناخته می‌شوند. برای تحقیقات خود میتوانید تجهیزات مورد نیاز خود مثل محصولات سیتوژنتیک و کیت های آزمایشگاهی را از طریق شرکت آرین پژوه تهیه کنید. این سموم به خصوص خواص ضدسرطانی دارند و در مقابل ویروس‌های میکروبی نیز جنگیده‌اند. برخی دیگر از انواع توکسین ها شامل:

مایکوتوکسین‌ها

مایکوتوکسین‌ها گروهی از سموم تولید شده توسط قارچ‌ها هستند. تعداد زیادی از مایکوتوکسین‌ها وجود دارند و تولید یک مایکوتوکسین خاص به یک گونه خاص محدود نیست. مایکوتوکسین‌ها متابولیت‌های ثانویه‌ای هستند که برای انسان‌ها سمی هستند و توسط قارچ‌ها تولید می‌شوند. انواع مختلفی از مایکوتوکسین‌ها وجود دارد از جمله: آفلاتوکسین، اوکراتوکسین، سیترینین و الکالوئید‌های ارگوت.

آفلاتوکسین‌ها

آفلاتوکسین‌ها یک نوع مایکوتوکسین هستند که توسط سویه‌های خاصی از قارچ‌های آسپرژیلوس تولید می‌شوند. آفلاتوکسین‌ها به تفکیک به انواع AFB1، AFB2، AFG1 و AFG2 شناخته می‌شوند. این سویه‌ها در گستره وسیعی از محصولات کشاورزی مرتبط با مناطق گرم و معتدل یافت می‌شوند. سم قوی‌تر آفلاتوکسین AFB1 اثرات سرطانزا را به همراه دارد.

اوکراتوکسین

اوکراتوکسین یک نوع سم است که توسط هر دو گونه پنیسیلیوم و آسپرژیلوس تولید می‌شود. اوکراتوکسین‌ها به افرازه‌های A، B و C تقسیم می‌شوند و در ساختار متفاوتند. خواص سرطانزا در اوکراتوکسین‌ها به اثبات رسیده و اغلب در نوشیدنی‌هایی مانند آبجو و شراب یافت می‌شوند، زیرا گونه‌های قارچی که این سموم را تولید می‌کنند، اغلب بر روی گیاهان مورد استفاده برای تهیه این محصولات یافت می‌شوند.

سیترینین

سیترینین یک مایکوتوکسین است که در تعداد زیادی از گونه‌های هر دو پنیسیلیوم و آسپرژیلوس جدا شده است. بسیاری از این گونه‌های قارچی در فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شود و اغلب در مواد غذایی مانند پنیر، گندم، برنج، ذرت و سس سویا یافت می‌شوند. سیترینین به عنوان نفروتوکسین شناخته شده و نشان می‌دهد که اثرات سمی بر عملکرد کلیه دارد.

الکالوئیدهای ارگوت

الکالوئیدهای ارگوت ترکیبات خاصی هستند که به عنوان الکالوئید‌های سمی در کلاویپس، یک گروه از قارچ‌های مرتبط با گیاهان، جو و گیاهان مرتبط تولید می‌شوند. بیماری ناشی از مصرف این قارچ‌ها با نام ارگوتیسم شناخته شده است. ارگوتیسم با اثرات مخربی بر سیستم عروقی به ویژه، انقباض خونریزی عروق خونی دارد و در نهایت اگر بدون درمان بماند، منجر به از دست دادن عضو می‌شود. علاوه بر این، ارگوتیسم ممکن است با هلاوسیون‌ها و تشنج‌ها همراه باشد زیرا الکالوئید‌های ارگوت بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارند. به دلیل اثرات سیستم عروقی الکالوئید‌های ارگوت، از آن‌ها به عنوان داروهای پزشکی نیز بهره می‌برند.

انواع توکسین های باکتری کدامند؟

انواع توکسین های باکتری

 باکتری‌ها انواع مختلفی از توکسین‌ها تولید می‌کنند که به طور گسترده‌ای در زیست‌شناسی مولکولی و پزشکی مورد مطالعه قرار می‌گیرند. توکسین‌های باکتریایی می‌توانند در بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری های انسان‌ها، حیوانات و گیاهان نقش داشته باشند و آن ها را تحت تأثیر قرار دهند. دو نوع اصلی از توکسین‌های باکتریایی شامل: 

  • اگزوتوکسین‌ها 

اگزوتوکسین‌ها، پروتئین‌های حساس به حرارتی هستند که توسط برخی از گونه‌های باکتری ترشح می‌شوند و در محیط اطراف منتشر می‌شوند. این مواد می‌توانند با تخریب سلول‌ها یا مختل کردن فرایندهای متابولیکی سلولی باعث آسیب به میزبان شوند. قدرت این اگزوتوکسین‌ها بسیار زیاد است و می‌توانند به میزبان آسیب‌های جدی وارد کنند. باکتری‌هایی که این نوع از سموم را تولید می‌کنند، اغلب شامل کلستریدیوم تتانی، کلستریدیوم بوتولینوم، کلستریدیوم پرفرنجنس، کورینه باکتریوم دیفتریه، استرپتوکوک گروه A، استافیلوکوکوس اورئوس، شیگلا دیسانتریا، یرسینیا پستیس، ویبریو کلرا، سودومسائونا و … می‌شود.

  • اندوتوکسین‌ها 

اندوتوکسین‌ها عمدتاً نوعی لیپوپلی‌ساکارید (LPS) هستند که شامل لیپید A (معمولاً 6 زنجیره آسیلی متصل به دی‌ساکارید فسفریله شده)، متصل به “هسته” (یک زنجیره قند کوتاه با تغییرات مختلف) می‌باشد که به آنتی‌ژن O متصل است (زنجیره خطی بلندی از قندها با طول متغیر). اندوتوکسین، جزء اصلی غشای خارجی باکتری‌های گرم‌منفی است که لیپید A در غشا و آنتی ژن O سطح بیرونی باکتری را تشکیل می‌دهند. برای بررسی این نوع توکسین از کیت اندوتوکسین استفاده میکنند. این سموم با از بین رفتن باکتری‌ها از داخل سلول آزاد می‌شوند، اما از نظر فیزیولوژیکی نیز به صورت وزیکول‌های غشای بیرونی آزاد می‌شوند. همچنین، اندوتوکسین‌هایی وجود دارند که به LPS مرتبط نیستند مانند پروتئین‌های دلتا اندوتوکسین که توسط باکتری‌های Bacillus thuringiensis تولید می‌شوند.

نتیجه گیری

نتیجه

توکسین یک ماده زیستی است که توسط میکروب‌ها، گیاهان، حیوانات یا حیوانات دریایی تولید می‌شود و قادر است به سلامتی انسان‌ها و دیگر موجودات زنده آسیب برساند. این مواد می‌توانند از طریق مسیرهای مختلفی مانند مصرف مواد غذایی یا زخم‌های ناشی از حشرات یا حیوانات دیگر وارد بدن ما شوند. بعضی از انواع توکسین‌ها ممکن است برای بدن انسان مضر باشند و برخی دیگر می‌توانند در تشخیص و درمان بیماری‌ها کاربرد داشته باشند.

این مطلب باعث می‌شود که آگاهی بیشتری نسبت به توکسین های موجود در محیط اطرافمان پیدا کنیم و برنامه‌های مدیریتی و پیشگیری را اجرا کنیم. شرکت آرین پژوه، یک شرکت فعال در زمینه فروش تجهیزات آزمایشگاهی است که محصولات با کیفیتی را برای آزمایش‌ها و تحقیقات مرتبط با شناسایی و اندازه‌گیری توکسین‌ها ارائه می‌دهد. این تجهیزات می‌توانند به عنوان ابزارهای موثری در تشخیص و شناسایی توکسین‌ها و همچنین برای اعمال اقدامات مناسب جهت کنترل و مدیریت خطرات آنها مورد استفاده قرار گیرند.