22888840
0
آنتی بادی چیست؟ نحوه عملکرد آن

شناخت عملکرد سیستم ایمنی بدن به شما کمک می کند تا بدانید که این سلول ها چگونه به صورت اکتسابی قابلیت پاسخ ایمنی را دارند. اما پیش از هر چیزی باید بدانید که” آنتی بادی چیست”. آنتی بادی ها در واقع موادی از جنس پروتئین یا پلی ساکارید هستند که امکان پاسخ سلولی ایمنی را به آنتی ژن ها یا اپی توپ ها می دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت “آنتی بادی چیست؟ نحوه عملکرد آن” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

آنتی بادی (antibody) چیست؟

آنتی بادی چیست؟

در تعریفی کلی درباره اینکه آنتی بادی چیست؟ می توان گفت پروتئین هایی است که کار حفاظت را توسط سیستم ایمنی انجام می دهند. در واقع آنتی بادی ها ایمونوگلوبولین هستند که در پاسخ به آنتی ژن تولید می شود. آنتی بادی، با تشخیص ذرات آنتی ژن که در واقع عامل ایجاد خطر برای سیستم ایمنی است، تولید می شود تا بتواند در برابر طیف گسترده ای از عوامل بیماری زا و ارگانیسم های عامل بیماری و مواد سمی مقاومت کنند. فرایند تولید آنتی بادی ها نیز به شرایطی بستگی دارد که عامل بیرونی باعث بروز بیماری یا فعال شدن سیستم ایمنی بدن می شود. امروزه در آزمایشگاه های تخصصی با خرید کیت آزمایشگاهی می توان به طور تخصصی آنتی بادی و آنتی ژن ها را مورد مطالعه قرار داد.

آنتی بادی ها توسط گلبول های سفید خون یا لنفوسیت های B تولید می شود. به این شکل که با اتصال آنتی ژن به سلول B گروهی از سلول ها به سمت آن حرکت کرده و آنتی بادی ها را در سطح خود ترشح می کند.نکته مهمی که لازم است درباره آنتی بادی ها بدانید، جاری بودن آن در خون است که با تشخیص سم از طریق خود به محل مورد نظر سرازیر می شوند. به آنتی بادی ها، آنتی توکسین نیز گفته می شود. این ذرات را می توان با دستگاه آزمایشگاهی به طور کامل مشاهده کرد.

ساختار آنتی بادی

ساختار آنتی بادی

آنتی بادی ها به طور کلی از دو زنجیره پروتئینی سبک و دو زنجیره از پروتئین های سنگین ساخته شده است. شکل این آنتی بادی ها شبیه به Y است که انعطاف پذیری بالایی دارد. هر زنجیزه آنتی بادی دارای مناطق قابت و متغیری است که قسمت ثابت آن مشترک نوع آنتی بادی است. اتصال به این آنتی بادی از قسمت DNA انجام می شود. بخش متغیر آن نیز به آنتی ژن متصل می شود که با لنفوسیت B تولیدکننده آنتی بادی آن را تولید می کند. برای تشخیص و شناسایی آنتی بادی ها و ساختار آن در آزمایشگاه های پیشرفته باید با خرید مواد شیمیایی آزمایشگاهی به طور دقیق درباره آن تحقیق کرد. در بسیاری از موارد تشخیص عوامل بیماری زا نیازمند خرید انواع کیت های تخصصی است. کیت اندوتوکسین را می توان یکی از این موارد دانست.

بیشتر بدانید : کشت سلول چیست و چگونه انجام می شود؟

نحوه عملکرد آنتی بادی ها در بدن

وقتی عامل بیماری زای بیگانه به بدن وارد می شود، سیستم ایمنی بدن برای دفاع اقدام به شناسایی سطح آنتی ژن ها با مولکول های بدن می کند. اگر این عوامل ناشناس باشند برای از بین بردن این عامل مهاجم از آنتی بادی های تخصصی که گلبول های سفید آن را تولید می کنند استفاده می کند. آنتی بادی ها را سلول های لنفوسیت B تولید می کنند که با حمله به عامل بیماری زا آن را از بین می برد. در این میان آنتی توکسین ها که در واقع آنتی بادی های متصل به عامل بیماری زا است و مانع از نفوذ آن به دیگر قسمتهای بدن می شود، به مبارزه با عامل بیماری زا و تجزیه آن می پردازند. پس از پاکسازی بدن از بدن میکروب کشته شده تجزیه یا به اصطلاح فاگوسیتوز میکند.

نحوه عملکرد آنتی بادی ها در بدن

عملکرد آنتی بادی در بیماری خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی به بیماری هایی گفته میشود که در آن آنتی های تولید شده در بدن، سیستم ایمنی را به اشتباه سیستم بیماری زا و عامل خارجی تشخیص می دهد از همین رو به سلول های خودی حمله می کند. این آنتی بادی ها می تواند انواع بیماری های مختلف را در بدن ایجاد کند. از شناخته شده ترین بیماری های خود ایمنی می توان به مواردی مانند لوپوس، آلوپسی، پریوز و… اشاره کرد.

بیشتر بدانید : آنتی بادی پلی کلونال چیست؟

انواع آنتی بادی ها

آنتی بادی ها انواع مختلفی دارند، که مهمترین آن ها عبارت است از:

انواع آنتی بادی ها

IgG

از فراوانترین آنتی بادی هایی که در خون به دلیل التهاب، عفونت و سایر عوامل بیماری زا ایجاد می شود، آنتی بادی IgG است. حلال پذیری بالاییی دارد که پس از ورود به خون 3 هفته عمر می کند. این آنتی بادی ها دارای زنجیره سنگینی از گاما است.

IgA

از آنتی بادی های برون ریزی که توسط پلاسما سل های مخاط گوارشی، تنفسی و مجاری تولید می شود، این نوع است که مقاومت بالایی در برابر آنزیم های پروتئولیتیک دارد. این آنتی بادی ها نیز حاوی زنجیره سنگینی آلفا می باشد.

IgM

کار این آنتی بادی پاسخ اولیه به آنتی ژن است که کار فعالسازی سیستم کمپلمان را ایجاد می کند. بیشترین حجم ایمونوگلوبولین خود را این نوع آنتی بادی تشکیل می دهد. در این آنتی بادی زنجیره سنگین مو است.

IgE

این آنتی بادی در میزان کمی در خون وجود دارد که تمایل به اتصال به گیرنده های بازوفیل را دارد. این آنتی بادی ماده های حیاتی مانند هیستامین، هپارین و لکوترین را رهاسازی می کند. زنجیره ای از اپسیلون در این آنتی بادی وجود دارد.

IgD

این آنتی بادی ها در پلاسمای خون به کمترین میزان وجود دارد. ساختار این آنتی بادی به شکل مونومر است که با اتصال به لنفوسیت های B نقش گیرنده آنتی ژنی را ایفا می کند. زنجیره سنگینی از دلتا در این آنتی بادی یافت می شود.

مزایای آنتی بادی در بدن

مزایای آنتی بادی در بدن

وجود آنتی بادی ها در بدن توام با مزایای مختلفی است. در واقع این مزایا است که سلامت بدن را تضمین می کند. در شرایطی که اختلالی در روند تولید آنتی بادی ها ایجاد شود، بدن توان مقاومت در برابر بیماری ها را از دست می دهد. از مهمترین مزایای آنتی بادی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناخت آنتی ژن های مهاجم
  • تولید حجم زیادی پروتئین محافظ در بدن
  • تشخیص تعداد نامحدودی از آنتی ژن های عامل بیماری
  • اتصال به یک نوع آنتی ژن
  • شناسایی آنتی ژن ها از طریق گیرنده های سطح آن

نتیجه گیری

آنتی بادی از مهمترین اجزای تولید شده در بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا است. در صورت بروز بیماری، تشخیص های آزمایشگاهی می توانند به فرایند درمان و کاهش دوره بیماری کمک کند. برای این منظور آزمایشگاه ها نیازمند امکانات و تجهیزات تخصصی هستند. شرکت آرین پژوه واردکننده و عرضه کننده انواع مواد و لوازم آزمایشگاهی و نیز انواع کیت های تخصصی در رشته های مختلف مانند سیتوژنتیک است. در صورتی که نیاز به خرید محصولات تخصصی با کیفیت آزمایشگاهی از برندهای معروف جهانی دارید، می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.