22888840
0
اندوتوکسین چیست؟

آیا می‌دانستید اندوتوکسین‌ها در دهه 1900 میلادی شناخته و کشف شده‌اند؟ اگر برای شما هم جالب است که اندوتوکسین چیست؟ و چه کاربردی دارد، در این مقاله با ما همراه باشید. اما به طور کلی و خلاصه باید گفت که اندوتوکسین‌ها جزئی از غشای خارجی باکتری‌های گرم منفی هستند. تشخیص آن‌ها در صنعت داروسازی و پزشکی برای کیفیت و ایمنی محصولات حیاتی است.

ما در این مقاله به شما خواهیم گفت اندوتوکسین چیست؟ کاربرد آن در چه زمینه‎ای است و در ادامه شما را با مزیت‌های آن آشنا خواهیم کرد. 

آشنایی با مفهوم اندوتوکسین 

اندوتوکسین، ماده سمی است که به دیواره سلولی باکتری متصل می‌شود و با پاره شدن یا متلاشی شدن باکتری آزاد می‌شود. اندوتوکسین‎ها از کمپلکس‌های لیپوپلی ساکارید و لیپوپروتئین تشکیل شده‌اند. اندوتوکسین شکلی از قند است. ساختاری متشکل از لیپیدها و کمپلکس‌های قندی است. این ساختار لیپوپلی ساکارید یا LPS نامیده می‌شود.

این ساختار یک جزء ضروری برای باکتری‌های گرم منفی برای حفظ یکپارچگی دیواره سلولی است. این جزء اصلی دیواره سلولی آن‌ها است و برای بقای آن‌ها مهم است. طبقه بندی باکتری‌ها به عنوان گرم منفی یا گرم مثبت بر اساس روش رنگ آمیزی میکروسکوپی است. دو رنگ اعمال می‌شود. اولین رنگ آبی یا بنفش است. به دنبال آن یک عامل رنگ‌زدایی و سپس رنگ دوم که قرمز است، می‌آید. به باکتری‌هایی که اولین رنگ را حفظ می‌کنند، گرم مثبت می‌گویند. به باکتری‌هایی که رنگ اول را از دست می‌دهند اما رنگ دوم را حفظ می‌کنند گرم منفی می‌گویند.

عملکرد اصلی اندوتوکسین‌ها در باکتری‌ها ساختاری و محافظتی است. برای تشخیص رنگ اندوتوکسین‌ها از کیت اندوتوکسین استفاده می‌کنند.

کاربرد اندوتوکسین ها 

کاربرد اندوتوکسین ها چیست

اندوتوکسین ها جزء اصلی غشای خارجی باکتری های گرم منفی هستند و برای بقای آنها اهمیت حیاتی دارند. اندوتوکسین ها به یکپارچگی ساختاری باکتری ها کمک می کنند و به عنوان یک سد آمفی پاتیک محافظ عمل می کنند و از باکتری ها در برابر حملات شیمیایی محافظت می کنند. اندوتوکسین ها سدی ایجاد می کنند که فقط برای مولکول های آبدوست با وزن مولکولی کم قابل نفوذ است و باکتری های گرم منفی را در برابر بسیاری از ترکیبات ضد میکروبی مقاوم می کند.

کاهش نفوذپذیری به مولکول های آبدوست بزرگ عمدتاً ناشی از ماهیت آبگریز لیپید A است. علاوه بر این، اندوتوکسین ها را نسبت به ترکیبات آبگریز غیرقابل نفوذ می کند.

در میزبان، LPS از باکتری ها در برابر کشتن توسط فاگوسیت ها یا اجزای سرم محافظت می کند. توجه داشته باشید، تغییرات در ساختار اندوتوکسین باعث ایجاد سویه‌های آنتی ژنی متفاوتی می‌شود و شانس آن‌ها را برای دور زدن پاسخ‌های ایمونولوژیکی که قبلاً علیه یک سویه خاص از باکتری‌ها ایجاد شده‌اند، افزایش می‌دهد و امکان ایجاد مقاومت را فراهم می‌کند. مسئولان آزمایشگاه در همان ابتدای کار برای پی بردن به کاربرد اندوتوکسین‌ها به دنبال خرید کیت آزمایشگاهی هستند.

کیت اندوتوکسین چیست ؟

کیت اندوتوکسین

اگر قصد بررسی و کار بر روی اندوتوکسین‌ها را دارید، جدا از خرید کیت اندوسیف به کیت‌های دیگری مثل کیت اندوتوکسین نیاز دارید. کیت در واقع نوعی دستگاه آزمایشگاهی که با استفاده از آن می‌توانید آزمایشات تخصصی را انجام دهید. کاربرد کیت این است که از طریق آن می‌توانید سطوح مختلف و مقدار اندوتوکسین‌ها را شناسایی کنید. 

کیت‎های سنجش اندوتوکسین را می‌توان به خوبی در آزمایش اندوتوکسین محصول نهایی آزمایشگاهی برای داروهای تزریقی انسانی و حیوانی، محصولات بیولوژیکی و دستگاه‌های پزشکی استفاده کرد.

تست اندوتوکسین (تست LAL) تضمین می‎کند که محصولات دارویی استریل برای استفاده انسان ایمن هستند. اندوتوکسین‌ها اجزای ساختاری باکتریایی هستند که با لیز شدن سلولی آزاد می‌شوند. این اجزا در صورت تجویز به انسان یا حیوانات سمی هستند و باعث واکنش تب زایی (افزایش دمای بدن) می‌شوند. 

شایان ذکر است که برندها و سازندگان خاص ممکن است نرم افزارها و کیت‌های مختلفی را ارائه دهند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود هستند؛ بنابراین، توصیه می‌شود برای اطلاعات دقیق در مورد پیشنهادات خاص خود، با مستندات محصول مشورت کنید یا با تولید کنندگان تماس بگیرید.

خون خرچنگ نعل اسبی برای تولید کیت های اندوتوکسین

خرچنگ نعل اسبی

آزمایش اندوتوکسین بخش مهمی از کنترل کیفیت و ایمنی در تولید دارو است. روش اولیه برای این آزمایش در آمریکای شمالی و اروپا، آزمایش لیمولوس آمبوسیت لیزات (LAL) است که یک جزء مهم آن خون خرچنگ نعل اسبی اقیانوس اطلس (Limuius poiyphemus) است.

تهیه خون برای آزمایش LAL شامل گرفتن و خونریزی بیش از 500000 خرچنگ از جمعیت‌های دریایی وحشی در هر سال است. در حالی که تلاش‌های تولیدکنندگان برای بازگرداندن خرچنگ‌ها به دریا پس از جمع‌آوری خون انجام می‌شود، سطحی از مرگ و میر و تأثیرات زیر کشنده در آن وجود دارد که باعث افزایش بحث‌ها در مورد رفاه و اخلاق می‌شود.

برای ایجاد آزمایش LAL، خرچنگ‌های نعل اسبی گرفته شده و خون آن‌ها را می‎گیرند. سپس سلول‌های خونی سانتریفیوژ و در آب مقطر لیز می‌شوند تا آبشار آنزیم‌هایی که مسئول تشخیص اندوتوکسین‌ها هستند آزاد شود.

اگر خرچنگ‌ها سالم باشند، آن‌ها را به یک میز مخصوص بسته می‎بندند و خون آن‌ها را با استفاده از یک سوزن بزرگ استخراج می‌کنند. دانشمندان خون را در مسیر رسیدن به قلب استخراج می‌کنند و معمولاً حدود 30 درصد از ذخیره موجود را مصرف می‌کنند. سپس مواد منعقد کننده در خون برای استفاده در آزمایش پزشکی استخراج می‌شوند.

نتیجه گیری 

اندوتوکسین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ سوالی است که اغلب افرادی که در آزمایشگاه کار می‎کنند، شاهد آن هستند. اندوتوکسین‌ها در عین حال که می‌توانند مفید باشند، می‎توانند باعث ایجاد سم در بدن و افزایش دمای بدن شوند. با این حال متخصصان آزمایشگاهی با استفاده از فرایندهای مختلف و محصولات سیتوژنتیک بهترین استفاده و بهره را از اندوتوکسین‌ها می‎برند. 

برای خرید هر گونه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی تنها کافی است از فروشگاه و وب سایت آرین پژوه دیدن کنید و برای خرید از کارشناسان وب سایت و فروشگاه آرین پژوه کمک بگیرید.

 

سوالات متداول 

اندوتوکسین‌های باکتریایی چیست؟

اندوتوکسین‎های باکتریایی نوعی سم هستند که ماهیت شیمیایی خود را به عنوان لیپوپلی ساکاریدهای حاوی لیپید A دارند. زمانی که سلول باکتری‌های گرم منفی آسیب ببیند یا لیز شود آزاد می‌شوند.

اندوتوکسین از کجا می‌آید؟

اندوتوکسین یک لیپوپلی ساکارید است که بخشی از غشای خارجی باکتری‌های گرم منفی است. این شامل یک پلی ساکارید است که آنتی ژن است و یک لیپید A که مسئول سمیت اندوتوکسین‌ها است.

کیت اندوتوکسین چیست؟

کیت در واقع نوعی دستگاه آزمایشگاهی که با استفاده از آن می‌توانید آزمایشات تخصصی را انجام دهید.