22888840
0
بیوتکنولوژی

یکی از تکنولوژی های نوین که در زمینه سیستم های بیولوژیکی و تولید محصولات کاربرد دارد، ” بیوتکنولوژی” گفته می شود. در گذشته تولید برخی محصولات به صورت سنتی انجام می شد، اما امروزه و در شکل مدرن آن از بیوتکنولوژی برای تغییرات پیشرفته در سیستم بیولوژیکی یا ارگانیسم مواد طبیعی برای تولید محصولات جدید استفاده می شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت ” بیوتکنولوژی چیست؟” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

تکامل‌ بیوتکنولوژی‌

تکامل‌ بیوتکنولوژی‌

از زمانی که بیوتکنولوژی پا به عرصه علم گذاشت تحولات زیادی به خود دیده است. در گذشته استفاده از فرایندهای زیستی مانند تخمیر نان و لبنیات استفاده می شد. حتی تاریخچه آن را می توان در آثار بجا مانده از مصری ها در 4 هزار سال گذشته نیز مشاهده کرد. این دوره ها فرایند ساده بیوتکنولوژی استفاده می شود. طی دوره معاصر بیوتکنولوژی در حوزه ژنتیک نیز ورود کرده و همین موضوع باعث شده تا زندگی انسان ها تا حد زیادی متحول شود. در این زمینه آزمایشات زیادی انجام می شود، از همین رو دستگاه آزمایشگاهی مخصوصی برای این پژوهش ها و دستاوردها استفاده می شود.

استفاده از کیت های مختلف مانند کیت اندوتوکسین برای تشخیص بیماری های مختلف نیز کمک کرده علم پزشکی در زمینه داروسازی و تشخیص بیماری ها روند رو به رشدی داشته باشد. امروزه رفرنس استاندارد دارویی مربوط به پژوهش هایی است که به کمک علم بیوتکنولوژی به دست آمده است.

علم در زمینه علوم جدیدی مانند بیوتکنولوژی در زمینه هایی مانند سیتوژنتیک نه تنها به تولید داروهای نوین کمک کرده بلکه در زمینه تشخیص بیماری های مختلف از جمله بیماری هایی با زمینه موروثی نیز موثر بوده است.

انواع گرایش های بیوتکنولوژی

رشته بیوتکنولوژی گرایش های مختلفی دارد که مهمترین آن عبارت است از:

انواع گرایش های بیوتکنولوژی

رشته بیوانفورماتیک

در این رشته که به آن بیوتکنولوژی طلا نیز گفته می شود یکی از رشته های میان رشته است که با به کاربردن تکنیک های محاسباتی، مشکلات بیولوژیکی را ارزیابی می کند. در این محاسبات که زیست محاسبه است تکنیک های بیوانفورماتیک کار درک و سازماندهی اطلاعات را انجام می دهد. در حال حاضر بیوانفورماتیک در زمینه های مختلفی مانند ژنومیک عملکردی، ساختاری و پروتئومیکس استفاده می شود. کار این رشته در زمینه بیوتکنولوژی و بخش دارویی است.

حتما بخوانید : آگارز چیست؟ کاربرد آن

رشته بیوتکنولوژی آبی

در این رشته منابع دریایی برای کاربردهای صنعتی مورد بررسی قرار می گیرد. عمده کاربرد این رشته صنایع پالایش و احتراق است که می توان از آن روغن های زیستی را بررسی کرد که با ریز جلبک های فتوسنتز استفاده می شود.

رشته بیوتکنولوژی سبز

این رشته در کشاورزی کاربرد دارد. در این رشته طراحی گیاهان تراریخته و نیز تولید سمومی که به دفع آفات کمک می کند، صورت می گیرد. البته استفاده مهم تر از این رشته در زمینه تولید غذا و رفع گرسنگی در جهان است که به تولید گیاهان بارور و مقاوم در برابر استرس های بیوتیک و آفات کمک می کند.

رشته بیوتکنولوژی قرمز

در این رشته کاربرد بیوتکنولوژی در صنعت پزشکی و داروسازی است و هدف اصلی آن حفظ سلامت انسان ها می باشد. تولید واکسن، انواع آنتی بیوتیک، درمان های احیا، تولید اندام های مصنوعی و… از جمله این موارد است. تولید کیت اندوسیف نیز به کمک این رشته امکان پذیر شده است.

رشته بیوتکنولوژی سفید

این رشته در صنعت کاربرد دارد و به طراحی ارگانیسم هایی که به تولید مواد شیمیایی کمک می کند. به طور مثال آنزیم هایی که به عنوان کاتالیزور صنعتی برای تولید مواد شیمیایی استفاده می شود تا مواد می و آلاینده را از بین ببرند.

بیوتکنولوژی زرد

کاربرد این رشته نیز در زمینه تولید مواد غذایی از نوشیدنی های الکلی تا پنیر را شامل می شود. علاوه بر این از این رشته برای کنترل حشرات مضر، کشاورزی و پزشکی استفاده می شود.

بیوتکنولوژی خاکستری

در این رشته نیز محور مطالعات و کاربردها به حوزه محیط زیست مربوط است که تمرکز اصلی آن بر حذف آلاینده ها می باشد.

بیوتکنولوژی قهوه ای

از زمانی که انسان ها به فکر مدیریت زمینه های بیابانی و خشک افتاده اند، این رشته نیز رشد زیادی داشته تا به کمک آن بذرهای پیشرفته در مناطق خشک با مقاومت زیاد رشد کنند. در واقع بیوتکنولوژی قهوه ای به کمک تکنیک های کشاورزی و مدیریت منابع آمده است.

بیوتکنولوژی بنفش

این رشته در زمینه های اخلاقی و فلسفی به مطالعه می پردازد.

بیوتکنولوژی تیره

این بخش از بیوتکنولوژی به بیوتروریسم و سلاح های بیولوژیکی می پردازد تا انسان را از بیماری و مرگ در امان نگه دارد.

بیشتر بدانید : آنتی ژن چیست؟ ساختار و عملکرد آن

بیوتکنولوژی پزشکی چیست؟

بیوتکنولوژی پزشکی

بیوتکنولوژی پزشکی یکی از شاخه های بیوتکنولوژی است که در آن محور تمامی پژوهش ها متمرکز بر تولید دارو، تشخیص بیماری ها و درمان بیماری های مختلف می باشد. این رشته به کمک انسان ها آمده تا اطلاعات درباره سلول ها، باکتریها، قارچ ها و ویروس ها افزایش یابد. در کنار آن نیز داروسازی و تولید پروتئین های دارویی نیز توسعه داشته باشد.

کاربرد بیوتکنولوژی در پزشکی

بیوتکنولوژی کاربردهای زیادی دارد که یکی از مهمترین های آن در علم پزشکی است. بیوتکنولوژی به کمک انسان ها آمده تا برای تشخیص و درمان بیماری های مختلف مسیر کوتاه تر شود. علاوه بر این بیوتکنولوژی باعث شده تا انسان ها از خطرات بیماری های سخت حفاظت شوند. مهندسی ژنتیک در زمینه های مختلفی مانند ژن درمانی، تکنولوژی DNA نوترکیب و واکنش های زنجیره ای پلیمرزا توسعه و پیشرفت زیادی داشته که باعث شده بیماری ها تشخیص داده شوند و به کمک آن ژن های جدید و سالم در بدن انسان قرار گیرد. در این شرایط سلول های سالم جایگزین سلول های آسیب دیده می شود.

نتیجه گیری

بیوتکنولوژی به عنوان یکی از علوم جدید به کمک انسان ها آمده تا زمینه شناسایی بیماری های خطرناک تسهیل شود. تشخیص انواع بیماری های ارثی و کمک به کاهش بیماری های موروثی از جمله مواردی است که به کمک علم بیوتکنولوژی رو به کاهش است. البته تمامی این مسیر به کمک تجهیزات و امکاناتی است که مسیر مطالعات و پژوهش های علمی مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از انواع کیت آزمایشگاهی و لوازم استاندارد، از شرکت های معتبر بین المللی یکی از این موارد است. شرکت بازرگانی آرین پژوه یکی از شرکت های تامین کننده انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی و کیت های مختلفی است، که شرکت های معتبر مانند انستیتو پاستور از مصرف کنندگان این محصولات است.